خط ثابت شعبه تهران در حال تعمیر می باشد لطفا با تلفن 09193665391 در تماس باشید.

محصولات

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت چیست؟ کفپوش پی وی سی و پارکت لمینت هر دو متریال هایی برای پوشش کف هستند که از نظر جنس مواد اولیه، قیمت، مقاومت و کاربرد، در آنها تفاوت هایی وجود دارد. در ادامه مطلب به مقایسه کفپوش و پارکت لمینت می پردازیم تا هنگام خرید پوشش کف، انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید.

به طور کلی همه متریال هایی که برای پوشش کف ساختمان استفاده می شوند، کفپوش نام دارند اما در عموم، منظور از کفپوش همان کفپوش پی وی سی است.

به دنبال خرید پارکت یا کفپوش هستید؟

دکورشرق برندهای برتر و آزمایش شده را ارائه می دهد.

مقایسه کفپوش پی وی سی و پارکت لمینت از لحاظ ساختار و مواد اولیه

 

از مهم ترین تفاوت های کفپوش و پارکت لمینت می توان به جنس و ساختار اولیه آنها اشاره کرد. جنس کفپوش پی وی سی از پلاستیک فشرده می باشد و دارای ضخامت تقریبی ۲ میلیمتری است که ساختار نرم و انعطاف پذیری دارد اما پارکت لمینت از چوب فشرده (HDF) ساخته شده و با ضخامت ۸ میلیتری تولید می شود که مانند چوب، صاف و سنگین است.

به همین علت پارکت لمینت از لحاظ جنس و ساختار نسبت به کفپوش پی وی سی دارای مقاومت و طول عمر بیشتری می باشد.

 

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت از نظر مقاومت در برابر رطوبت

 

کفپوش پی وی سی به دلیل اینکه از پلاستیک فشرده تولید شده، در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد اما مقاومت پارکت لمینت در برابر آب و رطوبت متوسط بوده و باید از آن در برابر آبریزی مراقبت کنید، از این رو در محیط های دارای رطوبت مثل آشپزخانه و حمام نمی توان از کفپوش لمینت یا همان پارکت استفاده کرد.

 

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت از لحاظ مقاومت در برابر خط و خش

 

پارکت لمینت دارای یک لایه ضدخش (اُوِرلی) است که شفاف و بی رنگ بوده و باعث مقاوم تر شدن لمینت در برابر خط و خش می شود، از این رو مقاومت پارکت لمینت نسبت به کفپوش پی وی سی در برابر ضربه، خط و خش بالاتر بوده و برای محیط های مسکونی و تجاری پر تردد پارکت لمینت مناسب می باشد.

 

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت از نظر کاربرد

 

کفپوش های پی وی سی به دلیل مقاومت متوسط در برابر خط و خش و ضربه، فقط برای محیط های مسکونی و اداری کم تردد پیشنهاد می شوند اما پارکت لمینت با درجه مقاومت AC4 و AC5 برای محیط های مسکونی، تجاری و اداری پرتردد مناسب بوده و از طول عمر بالایی برخوردار است.اکثر پارکت های لمینت موجود در بازار دارای درجه مقاومتی AC4 می باشند اما هنگام خرید به درجه مقاومتی آنها دقت کنید.

 

مقایسه قیمت کفپوش و پارکت لمینت

 

قیمت پارکت لمینت و کفپوش با توجه به مواد اولیه استفاده شده در آنها متفاوت می باشد و پارکت لمینت به دلیل استفاده از مواد اولیه (hdf) قیمت بالاتری نسبت به کفپوش پی وی سی دارد که این قیمت به طور مستقیم بر زیبایی، دوام و کیفیت متریال تاثیرگذار است.

 

فرق پارکت و کفپوش از نظر نحوه نصب

 

از دیگر تفاوت های پارکت و کفپوش، نحوه نصب آنهاست. برای نصب کفپوش پی وی سی، به زیرسازی اولیه نیاز داریم و پس از زیر سازی کفپوش ها با استفاده از چسب روی زمین در کنار هم چیده و نصب می شوند اما برای نصب پارکت لمینت معمولا به زیرسازی نیازی نیست و فقط یک لایه فوم سایلنت زیر آنها پهن می شود و سپس تایل های پارکت از طریق کلیک های دور تا دور آن و بدون نیاز به چسب در هم قفل می شوند.

همچنین در صورت نیاز، قابلیت جمع کردن پارکت لمینت و استفاده مجدد از آن در محیط های دیگر نیز وجود دارد.

 

لوازم جانبی موردنیاز

 

برای نصب پارکت، به فوم سایلنت جهت زیرسازی نیاز داریم و برای پوشاندن درز آن در کنار دیوار و زیبایی بیشتر از قرنیز استفاده می کنیم اما هنگام نصب کفپوش جهت مسطح کردن کف، مصالح زیرسازی (سیمان و چسب چوب) و همچنین چسب مخصوص کفپوش برای چسباندن آنها نیاز است.

پس از نصب کفپوش استفاده از قرنیز اختیاری است و باعث زیبایی بیشتر آن می شود.

برای مشاهده و خرید انواع قرنیز کلیک کنید.

 

مقایسه کفپوش و پارکت از نظر زیبایی

 

پارکت لمینت به دلیل اینکه از مشتقات چوب تهیه شده، حالت گرم و طبیعی تری نسبت به کفپوش پی وی سی به محیط اضافه می کند. علاوه بر این روکش های استفاده شده در پارکت لمینت دارای کیفیت بالاتری بوده و همین امر موجب زیبایی بیشتر طرح های آن نسبت به کفپوش می شود.

بررسی پارکت و کفپوش از لحاظ استفاده مجدد:

همانطور که گفته شد برای نصب پارکت لمینت به زیرسازی و چسب نیازی نداریم و نصب آنها توسط کلیک های دور تا دور پارکت ها انجام می شود؛ از این رو در صورت لزوم قابلیت جمع کردن لمینت ها و سپس استفاده مجدد در محیط های دیگر وجود دارد اما به دلیل اینکه برای نصب کفپوش پی وی سی به زیرسازی اولیه و چسب نیاز داریم، امکان استفاده مجدد از آنها وجود ندارد.

در صورت خرابی یکی از تایل های کفپوش، می توان آن تایل را به راحتی تعویض کرد اما برای تعویض تایل پارکت آسیب دیده باید از یک سمت دیوار شروع به باز کردن تایل ها کرده و پس از تعویض تایل آسیب دیده، مجددا آنها را نصب کنید.

 

مقایسه کفپوش و پارکت از نظر طول عمر:

مواد اولیه به کار رفته در متریال تاثیر مستقیم در مقاومت و طول عمر آن دارد؛ از این رو طول عمر پارکت لمینت به دلیل مواد اولیه (hdf) نسبت به کفپوش pvc بیشتر است.

 

چگونگی نظافت کفپوش و پارکت:

 

در نظافت کفپوش و پارکت تفاوت چندان زیادی وجود ندارد و برای تمیز کردن هر دو می توان از جاروبرقی و تی نم دار استفاده کرد اما توجه داشته باشید به دلیل اینکه پارکت لمینت از مشتقات چوب تهیه شده باید از آن در برابر آبریزی مراقبت کرد.

محاسبه متراژ و هزینه تمام شده:

روش محاسبه متراژ مورد نیاز برای کفپوش و پارکت یکسان می باشد که برای محاسبه آن باید طول و عرض محیط موردنظر را ضرب کرده تا مساحت آن به دست آید. (اگر محیط شما از چند اتاق تشکیل شده است، مساحت هر اتاق را جداگانه به دست آورده و با هم جمع کنید.)

 

نتیجه گیری تفاوت کفپوش و پارکت:

 

پارکت لمینت و کفپوش pvc هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند که می توانید با توجه به محیط و میزان بودجه گزینه مناسب تر را انتخاب کنید.

پارکت لمینت به دلیل اینکه از مشتقات چوب تهیه شده، دارای طول عمر بالاتری نسبت به کفپوش پی وی سی بوده و جنس آن باعث ایجاد حس بهتر و طبیعی تری در محیط می شود. پارکت ها قابلیت باز شدن و استفاده مجدد دارند و برای نصب آنها نیازی به زیرسازی و چسب نیست، در نتیجه نصب آنها نسبت به کفپوش ساده تر است. در نظر داشته باشید که قیمت پارکت لمینت از کفپوش پی وی سی بالاتر می باشد.

پارکت ها به صورت کامل ضد آب نیستند و در هنگام نظافت ملاحظه بیشتری نیاز دارند اما کفپوش های pvc کاملا ضد آب هستند. از کفپوش های پی وی سی فقط می توان برای محیط های مسکونی و اداری کم تردد استفاده کرد و گزینه ای اقتصادی برای محیط های مسکونی به حساب می آیند.

به دنبال خرید پارکت یا کفپوش هستید؟

دکورشرق برندهای برتر و آزمایش شده را ارائه می دهد.

‫2 نظر

  • محمد رضایی گفت:

    خیلی کامل و عالی توضیح دادید حتما جهت خرید مشاوره میگیرم از شما 🙏🙏🙏

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *