محصولات

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت چیست؟

به دنبال خرید پارکت هستید؟

دکورشرق برندهای برتر و آزمایش شده را ارائه می دهد.

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از لحاظ ساختار:

 

یکی از اصلی ترین تفاوت های پارکت چوبی و لمینت، ساختار و جنس آنهاست. پارکت های چوبی از چوب طبیعی درخت تهیه می شوند و بخاطر ساختارشان، نگهداری و مراقبت سختی دارند اما جنس پارک لمینت از HDF (الیاف فشرده چوب) با ضخامت 8 میلی متری می باشد.

 

فرق پارکت چوبی و پارکت لمینت در نحوه نصب:

 

برای نصب پارکت چوبی به چسب مخصوص نیاز داریم و پس از نصب برای صاف و صیقلی شدن سطح پارکت، روی آن ساب پولیش و لاک زده می شود اما برای نصب پارکت لمینت به زیرسازی و چسب نیاز نیست و لمینت ها توسط کلیک هایی که به صورت نر و مادگی دور تا دور آنها قرار دارد، در هم قفل می شوند.

همچنین به دلیل اینکه برای نصب پارکت لمینت از چسب استفاده نمی شود، می توان تایل های آنرا را جمع و در محیط دیگری مجدد نصب کرد.

توجه داشته باشید قابلیت نصب مجدد در پارکت چوبی وجود ندارد.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین کفپوش برای منزل و خانه را مطالعه کنید.

 

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از لحاظ مقاومت در برابر ضربه و خط و خش:

هر دو نوع پارکت ها (پارکت چوبی و لمینت) دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط و خش هستند اما پارکت های چوبی پس از گذشت چند سال به ساب پولیش و لاک مجدد نیاز دارند.

 

مقایسه پارکت لمینت و چوبی از نظر قیمت:

همانطور که گفته شد پارکت های چوبی به طور مستقیم از چوب طبیعی درخت تهیه می شوند، از این رو قیمت بالاتری نسبت به پارکت لمینت و سایر کفپوش ها دارند اما لمینت ها که از مشتقات چوب تولید می شوند، گزینه ای اقتصادی نسبت به پارکت چوبی به شمار می آیند.

 

تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت از لحاظ طول عمر و دوام:

 

پارکت های لمینت دارای استاندارد و تهیه شده از برند های معتبر، از طول عمر و دوام بالایی برخوردارند.

پارکت های چوبی نیز در صورت تمدید لاک و ساب پولیش (هر چند سال یکبار)، دارای طول عمر و دوام بالاتری نسبت به پارکت لمینت می باشند.

 

تفاوت پارکت چوبی و لمینت از لحاظ کاربرد:

 

با توجه به مقاومت بالای این دو متریال، هر دو برای محیط های مسکونی، اداری و تجاری پرتردد مناسب هستند اما پارکت چوبی به دلیل قیمت بالاتر نسبت به بقیه کفپوش ها، بیشتر برای محیط های مسکونی لوکس استفاده می شود.

 

مقاومت پارکت چوبی و لمینت در برابر آب:

 

مقاومت هر دو نوع پارکت در برابر آب و رطوبت در حد متوسط بوده و به نگهداری و مراقبت در برابر آبریزی نیاز دارند؛ از این رو به عنوان پوشش کف محیط های مرطوب مانند حمام گزینه مناسبی به شمار نمی آیند.

 

تفاوت پارکت لمینت و پارکت چوبی از نظر قابلیت تعویض:

در صورتی که یکی از تایل های پارکت چوبی یا پارکت لمینت دچار آسیب شود، امکان تعویض آن وجود دارد اما توجه داشته باشید که برای تعویض آن به نیروی متخصص (نصاب) نیاز است.

 

نظافت و تمیزکاری پارکت چوبی و پارکت لمینت:

 

همانطور که گفته شد هر دو متریال دارای مقاومت متوسطی در برابر آب و رطوبت هستند؛ از این رو برای تمیز کردن سطوحی که از پارکت لمینت یا پارکت چوبی به عنوان پوشش کف استفاده شده می توان از دستمال یا تی نمدار استفاده کرد.

 

نتیجه گیری:

 

پارک های چوبی به دلیل قیمت بالا، نگهداری و نصب دشوار، بیشتر در محیط های مسکونی خاص و لوکس به کار می روند و پس از گذشت چند سال به ترمیم نیاز دارند اما پارکت لمینت با توجه به اینکه از مشتقات چوب تهیه شده، از قیمت مناسب تری برخوردار است و نصب و نگهداری آسان تر آن، باعث شده یکی از محبوب ترین پوشش های کف به حساب آید.

به دنبال خرید پارکت هستید؟

دکورشرق برندهای برتر و آزمایش شده را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *